Terug naar overzicht

Licent groeit nuchter

Nieuwsbericht van 30-09-2024

Schermafbeelding 2024 10 01 om 09 46 09

De voormalige coöperatie Licent gaat sinds begin vorig jaar door het leven als één intermediairbedrijf. Dat kent dit jaar alweer een omzetgroei van 50 procent, zeggen CEO Ralph van Helden en CFO Frans Kemper. "Kantoren waarderen onze nuchterheid."

Zestien Licent-deelnemers en het volmachtbedrijf Licent Assuradeuren zijn in maart 2023 samengegaan. De kantoren werden allemaal deelnemer in het nieuwe bedrijf, samen met private-equitypartij Gilde, en Ralph van Helden (foto) werd de nieuwe CEO.
 

Uitbreiding in het zuiden

We zijn nu anderhalf jaar verder en Licent is inmiddels uitgebreid via tien overnames, allemaal in het noorden en oosten van het land. De ambitie was om de landelijke spreiding te vergroten met uitbreidingen in het westen en het zuiden, maar daar is het nog niet van gekomen. Volgens Van Helden zit de eerste overname buiten het bestaande werkgebied er echter wel aan te komen. “Die verwachten we binnenkort te kunnen melden.”
Van Helden spreekt liever van aansluitingen. “Onze selectieve buy-and-buildstrategie uit zich erin dat alle tien de aansluitingen tot nu toe bij de Licent-mensen het gevoel hebben gegeven: dit past bij ons. Laatst nog waren we met alle aandeelhouders bijeen en konden de ondernemers van De Jong & van Diermen zich voorstellen. Ook toen hoorden we: wat een fijne mensen. Als we een kantoor binnenlopen, waar dan ook, voel je meteen: dit is Licent.”


Normaal

Wat is dan precies die Licent-factor? “Vergelijk het met de Jumbo-supermarkten. Daar stap je naar binnen en weet je meteen: dit is Jumbo, ook al is het eigendom van een lokale ondernemer. Dat zit hem niet alleen in de kleuren, maar ook in de sfeer. Die laat zich lastig omschrijven. Het zit ook in de persoon van de eigenaar en de cultuur op kantoor.”


Volgens CFO Frans Kemper is nuchterheid een kernbegrip bij Licent. “Met andere woorden: doe maar normaal. Er zijn voor de klanten en hard werken. Een ondernemer liet laatst weten dat ons bezoek daar zo goed gevallen was, ‘want jullie zijn normaal’. Misschien heerst nog het beeld van de suffe coöperatie van vroeger, maar dat is dan maar zo. Laat ons maar lekker ons ding doen. Wij richten ons op de langdurige, intensieve klantrelatie.”
Alternatief voor ondernemend kantoor


Kemper stelt dat veel kantoren buiten de groep nieuwsgierig zijn naar een kennismaking omdat Licent een initiatief is voor en door ondernemers. “We spreken bedrijven aan die de noodzaak van schaalvergroting zien, maar het liefst zelf door willen. Ze kunnen bij ons participeren en dat is een alternatief dat er nog niet was binnen het intermediair. We hebben met Gilde zelf ook een private investeerder als aandeelhouder. Daar laten we partijen ook altijd kennis mee maken, want wij willen dat kantoren een gezicht hebben bij de investeerder. Je moet elkaar kennen, dat vindt Gilde zelf ook.”

 

We hebben een gezamenlijk belang en willen ook weten hoe de ondernemer zelf de ideale klantbediening ziet

— Frans Kemper


Van Helden benadrukt dat Licent niet zozeer zoekt naar kantoren die ermee willen stoppen, maar naar ondernemers die zelf nog vitaal zijn en door willen, als gezicht voor de klanten en de medewerkers. “Wij zijn niet de partij die alles overneemt en het werk gaat centraliseren. We hebben een gezamenlijk belang en willen ook weten hoe de ondernemer zelf de ideale klantbediening ziet.”


Springplank

Licent had bij de start het voordeel dat de ICT-infrastructuur al was geïntegreerd: elk kantoor zat op hetzelfde platform. Volgens Kemper is daardoor nu een versnelling mogelijk qua integratie en ontwikkeling. “De springplank was goed. We hebben de centrale dienstverlening nu uitgebreid met een HR-afdeling, marketing en compliance. Kantoren worden nu echt ondersteund in de dingen waarmee ze minder affiniteit hebben.”
Die centrale ondersteuning neerzetten bleek wel wat meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht, moet Kemper erkennen. “Vanuit de coöperatie deden we al veel voor de kantoren, maar er kwamen best veel nieuwe dimensies bij. Bijvoorbeeld onze ambitie om de arbeidsvoorwaarden voor alle 300 medewerkers uit de verschillende bedrijven voor het eind van vorig jaar te harmoniseren. Dat is gelukt.”


Eenheid en ondernemerschap

De eensgezindheid binnen de groep is volgens Van Helden groot. “Er is gekozen voor dezelfde huisstijl voor alle kantoren. De voortvarendheid waarmee dat is besloten, vind ik indrukwekkend. Dat komt doordat we het gevoel hebben dat we één bedrijf vormen dat van ons allemaal is. We laten het lokale ondernemerschap zo veel mogelijk intact. Maar we horen nooit dat iemand heel graag alles rondom HR of compliance zelf wil blijven regelen. Dus die dingen pakken we centraal op. Met die nieuwe huisstijl zijn we uniform in de markt, terwijl iedereen toch zichzelf blijft.”

Kemper kreeg vlak na de fusie en bombardement aan vragen: “De afspraak was: we gaan door zoals we gewend waren. Maar een dag later al stroomde mijn mailbox vol met vragen die allemaal begonnen met: mag ik…? Kennelijk verandert er bij zo’n samenvoeging toch iets in het hoofd. Eerlijk gezegd was er niet altijd tijd om al die vragen om te zetten in beleid, dus het antwoord was in de meeste gevallen: doe het maar gewoon, dan zien we later wel. En zo is het beleid stapje voor stapje vormgegeven. Want als je even niet oplet, bouw je in no time een strak centraal gestuurde organisatie waarin je alles gaat bepalen voor de kantoren. Op bepaalde punten moet je juist de ruimte geven, zodat het ondernemerschap blijft behouden.”


Groei in omzet en personeel

Die aanpak resulteert dit jaar alweer in een omzetgroei van 50 procent ten opzichte van 2023. Ook het aantal medewerkers en de medewerkerstevredenheid groeit: “Nu we één bedrijf zijn, zien medewerkers meer carrièremogelijkheden. Dus ik denk dat het meehelpt om mensen aan boord te houden. En we kunnen gelukkig ook mensen aantrekken, alleen deze maand al zijn er 17 nieuwe collega’s begonnen. Daarnaast is het ziekteverzuim ongekend laag, iets waar we enorm trots op zijn. Dat is een indicator dat de medewerkers goed op hun plek en in hun vel zitten.”

Artikel is geschreven door Rob van de Laar voor AMweb.